Thursday, June 28, 2007

Autoa ostamassa

Saksassa on kylmää ja sateista. Eli perinteistä Suomen kesää saan nyt sitten maistella Saksan maalla. Vipen meksikokaveri Richard, tai tuttavallisemmin Riku vaan, ystävällisesti majoittaa meidät olohuoneensa lattialla varsin mukavasti ja tarjosi menopeleiksi kaksi polkupyörää, joilla ollaan suhailtu pitkin kaupunkia.

Jo helmikuussa Lissaboniin lähtiessä oltiin melko varmasti päätetty, että Lissabonista takaisin Suomeen tulen maita pitkin Euroopan kesästä nauttien ja Vipe liittyy mukaan niin pitkäksi aikaa kuin työt antavat myöten. Kun varmistui, että Vipekin saa kunnon kesäloman, alkoi vähitellen itää ajatus liikkumisesta autolla Euroopassa. Ainut mikä puuttui, oli se auto.

Tänne sitä sitten tultiin Saksaan halpojen käytettyjen autojen kiilto silmissä. Fillareiden selkään vaan, ja suunnaksi joen toisella puolella oleva Beier:in alue, jossa internet kertoi sijaitsevan useampiakin käytettyjen autojen myyjiä. Käytettyjen autojen bisnes näyttäisi kuuluvan saksalaisille, joiden suonissa virtaa enemmän tai vähemmän turkkilainen tai pohjoisafrikkalainen veri. Liikkeitä löytyi ja roppakaupalla autoja, jotka kaikki myyjien mukaan olivat ”a kuud kaar”.

Autoja katsellessa ja hintoja kuunnellessa budjetti alkoi repeillä jo heti alkuunsa ja päätettiin ottaa hieman enemmän väljää hintahaarukkaan. Tiistai-iltana oltiin miltei jo sitä mieltä että kesäbiiliksemme voisi hyvinkin päätyä näppärän näköinen ja oloinen vuoden ’94 Opel Corsa. Kunnes sitten tuli lukaistua tarkemmin suomessa rekisteröitävien ajoneuvojen vaatimuksia, ja todettua että Corsasta puuttuvat kyljistä sivusuuntavalot eli vilkut, eivätkä etuvilkutkaan kaarru kylkien puolelle. Parempi olla ottamatta riskiä, että Suomessa aiheutuisi lisäkuluja vilkkujen asennuttamisesta.


Ensimmäinen oikea vaihtoehto.

Vaateliaita ei olla autokaupoissa oltu, auton pitäisi olla vain halpa ja toimia hyvin seuraavat 8000 km.. Kuitenkin tosiasiassa ollaan rajoituttu katselemaan joko pieniä neliovisia kaupunkiautoja (alhainen kulutus / ahtaus) tai halpoja farmareita (majoitus / suurempi kulutus). Siihen väliin sijoittuvien autojen hyötyjen ja haittojen suhde ei ole tuntunut olevan yhtä hyvä.

Pienen Corsan jälkeen ollaankin kallistuttu lopulta kombi, eli farmari, mallisen Nissanin suuntaan. Nyt tässä sitten ollaan jouduttu hieman odottelemaan asioiden kehittymistä. Perästä kuuluu miten autokaupat sujuivat.

1 comment:

Anonymous said...

Ttv f tmw b franksxxxlinks, hot xxx movies. Fvz i, rmc iiccti|cfo xakzsso x gx di.